Kekkonen lausahti aikoinaan, että turvallisuus ei ole aidan panemista vaan oven avaamista. Toteamus sisältyi ulkopoliittiseen retoriikkaan, jonka tavoitteena oli todistella, ettei Suomen ja Neuvostoliiton välillä vallitse vihollisuutta vaan maailmoja syleilevä ystävällisyys. Tuohon aikaan kannanotto oli ymmärrettävä, sillä myös suurvaltojen suhteet olivat jäässä. Sanojen sokeroiminen oli tavallista, ja puhuttiin usein muuta kuin tarkoitettiin. Valheellisuuden ilmapiirissä asioiden todellinen merkitys luettiin rivien väleistä. Se kuului liennytykseen, aivan kuten kehittämisen käsitekin. Siinä, kuka väsymättömimmin hokisi hyvien idänsuhteiden kehittämistä, lujittamista ja edelleen kehittämistä, kilpailtiin siitä, kuka vetäisi pisimmän korren liturgisten levyjen pyörittelyssä. Näin haluttiin kaapata aloite kotikentälle. Kun suomalaisetkin jatkuvasti toistelivat kehittämisen ja lujittamisen tarpeellisuutta, osoitettiin vastapuolelle, että maamme tekemisessä sosialistiseksi ei ollut vielä onnistuttu ja tuskin onnistuttaisiinkaan, vaan asiassa tarvittaisiin lähes ylivoimaisia ponnistuksia. Niinpä olisi pitäydyttävä ikuisen kehittämisen ja lujittamisen vaiheeseen varsinaiseen päämäärään eli sosialistiseen yhteiskuntaan siirtymisen asemasta.
Turvallisuutta koskeva retoriikka on kaikkina aikoina samanlaista. Nykyään maahanmuutosta ja Nato-jäsenyydestä puhutaan yhtä valheellisesti ja kierrellen kuin ennen vanhaan Neuvostoliitosta. Kiertely ja kaartelu ovat osa ulkopolitiikan olemusta, sillä ulkopoliittisissa suhteissa jokainen sana on teko. Politiikkaa luodaan puheilla. Se liittyy vallankäyttöön. Sodat ovat politiikan jatkeita, mutta rauhan tullessa politiikka on sodan jatke. Koskaan ei pidä tehdä rauhaa ilman oikeutta, sillä rauha ilman oikeudenmukaisuutta johtaa uuteen sotaan. Niin kävi ensimmäisen maailmansodan päätteeksi, kun Saksaa nöyryytettiin. Asioihin pätee Niccolò Machiavellin neuvo: mikäli aikoo loukata jotakuta, se on tehtävä tavalla, jolla ei ole pelkoa kostosta.
Toisella kerralla Saksa nujerrettiin niin, ettei se ole vieläkään toipunut henkisesti vaan ainoastaan taloudellisesti. Suomi alistettiin moneksi vuosikymmeneksi samalla tavoin, eikä oikeutta ole saatu vieläkään voimaan. Neuvostoliitto ryösti itse aloittamallaan hyökkäyssodalla maapinta-alastamme yksitoista prosenttia, ja niinpä sen rauhantahtoisuus on ollut samanlaista kuin rengin, joka ensin nai isännän vaimoa ja sen jälkeen ehdottaa, että he kaikki menisivät ystävyyden merkiksi samaan petiin. Ystävä on ollut aina meitä lähellä mutta vihollinen vielä lähempänä.
Sota on käsitykseni mukaan asiantila, joka vallitsee kaikkialla. Toisinaan sitä vain sanotaan rauhaksi. Aika ajoin sota ottaa rauhan muodon. Sotaa käydään taloudellisena taisteluna yritysten ja luonnonvarojen hallinnasta. Rauhan ajan pintakuoren alla piilevät kuitenkin monimutkaiset valta- ja alistussuhteet. Välillä ne purkautuvat avoimeksi sodaksi.
Rauhan aikana sodankäyntiä kutsutaan turvallisuuspolitiikaksi. Tällöin puhutaan yleensä valtion ulkoisesta turvallisuudesta. Myös sisäinen turvallisuus on tärkeää. Se puolestaan tarkoittaa, että ihmiset kokevat olonsa turvalliseksi. Sisäinen turvallisuus ei ole huipussaan silloin kun tarvitaan paljon poliiseja, suojeluskuntien tapaisia maakuntajoukkoja tai muita kansalaisten hallitsemiseen tarkoitettuja yksiköitä. Kehnoa on myös se, jos siviiliyhteiskunta ja armeija sekoittuvat toisiinsa niin, ettei niitä voida erottaa toisistaan: siviilit ovat entistä enemmän sotilaita ja sotilaat siviilejä. Jos esimerkiksi armeijan kalustoa jaetaan kansalaisille kotikomeroissa säilytettäväksi, herää kysymys, ketkä ovat tämän kunnian arvoisia ja ovatko muut ihmiset kansalaisluottamuksensa menettäneitä vihollisia.
Jo sana ”siviili” on sotilastermi, sillä
mistäpä tietäisimme olevamme siviilejä, paitsi sen kautta, että on olemassa
sotilaita. Alun perin latinan sana civis tarkoitti tosin ’kansalaista’.
Maan sisäistä turvallisuutta ei edistä
parhaiten se, jos sitä joudutaan varmistelemaan pakkovallalla ja voimankäytöllä, kuten poliisi- ja sotilasvoimilla. Todellisuudessa se kertoo turvallisuuden – sekä
todellisen turvallisuuden että turvallisuuden kokemuksen – heikkenemisestä, kun
kerran poliisin ja armeijan vahvistamista tarvitaan.
Suomessa ja muissa Euroopan maissa tähän on tultu, sillä kantaväestöt ovat joutuneet ristiriitoihin muualta tulleiden maahanmuuttajien kanssa. Ja viranomaisvalta pyrkii oikeuttamaan maahanmuuttajien etuja taustanaan toisen maailmansodan jälkeistä aikaa leimaava natsismin ja rasismin kammo. Niin tehdessään viranomaisvalta saattaa laiminlyödä kansalaisten edun ja avata oven jollekin muulle totalitarismille, esimerkiksi islamille, joka on erittäin konservatiivinen oppijärjestelmä ja polkee sekä demokratiaa että liberalismia. Niinpä julkinen valta voi rasismia ehkäistessään ja maahanmuuttoa lisätessään luoda itse kaikki syyt rasismin esiinnousuun.
Toinen syy siihen, miksi sisäinen turvallisuus on
heikentynyt, on ihmisten huonontunut asema työmarkkinoilla: pätkätyöt ja
työttömyys ovat lisääntyneet globalisaation tuloksena, ja monet ihmiset kokevat
olonsa heikoksi, syrjäytyneeksi ja köyhäksi. Kotimaamme ulkoinen turvallisuus koostuu paitsi ulkoisilta
uhilta suojautumisesta, myös Suomessa vallitsevien sisäisten uhkien torjumisesta.
Mitään turvallisuutta ei voida kuitenkaan edistää defensiivisesti. Pelko
on huono lähtökohta tulevaisuuden suunnittelulle. Puolustautuminen ja
suojautuminen ovat viimesijaisia ratkaisuja. Niitä tarvitaan silloin kun maito
on jo maassa ja onnettomuus on päässyt tapahtumaan. Siksi tarvitaan viisasta
politiikkaa. On toimittava niin, etteivät uhat pääse edes syntymään saati toteutumaan.
Ulkoinen turvallisuus ja Nato-kysymys
Valtioiden sisäinen sekä kansalaisten kokema henkinen
turvallisuus luodaan ulkoisella turvallisuudella, joten ensin on taattava
ulkoinen turvallisuus. Minkälainen Suomen turvallisuuspoliittinen asema on? Miksi Suomi
ei ole Naton jäsen, ja pitäisikö olla?
Sotilaallinen liittoutuminen on rauhan oloissa käytävää
sotaa, sillä sen kautta ratkaistaan mahdollisesti syttyvän sodan tuloksia jo
etukäteen. Koska vihollisen vihollinen on ystävä, aivan niin kuin hevosen ja
aasin risteytys on muuli, liittoutuminen ohjaa joskus onnettomiin
avioliittoihin. Valtiot voivat ajautua sotilaalliseen yhteistyöhön myös
ongelmallisten sopimuskumppanien kanssa vain näyttääkseen hampaita vielä
pahemmalle viholliselle. Siksi liittoutuminen on ongelma. Se on valitsemista
monen pahan välillä. Parasta on sotilaallinen itsemäärääminen, sillä suvereenius on myös valtion itsenäisyyden tavoite.
Suomi on tunnetusti joutunut valitsemaan monen huonon
vaihtoehdon välillä. Talvisodan ja jatkosodan välisenä aselevon aikana
suomalaiset päättivät valita pienemmän pahan eli liittoutumisen Saksan kanssa, sillä
toinen vaihtoehto olisi ollut vielä huonompi: Karjalankannaksen kujanjuoksu
olisi edennyt nopeammin kuin palava bensavana, neuvostoarmeija olisi vallannut
maan ja lähettänyt osan kansasta suurin surmin Siperian kuolemankyliin.
Viime sodissa Suomi ei varustautunut ajoissa, joten maamme joutui liittoutumaan, mutta myöhässä. Joskus myös ajoissa liittoutuminen ja
varustautuminen voivat edistää sodan syttymistä. Suomi ei ole liittoutunut
Naton kanssa, koska puntit liittoutumisen puolesta ja vastaan ovat tasan.
Toinen syy on se, että maassamme vallitsee korkea puolustustahto,
jonka katsotaan riittävän. Kansallisen yksimielisyyden kautta sisäinen turvallisuus luo ulkoista turvallisuutta.
Pelkällä tahdolla ei voida käydä
aseellista sotaa, mutta pelkkä sotilaallinen liittoutuminenkaan ei auta.
Natossa on jo nyt niin paljon jäseniä, että se on jo tästäkin syystä aivan eri
Nato kuin kylmän sodan aikainen Nato. Mitä
suuremmiksi organisaatiot kasvavat, sitä toimintakyvyttömämmiksi ne tulevat,
aivan niin kuin YK. Nykyään sama pätee Natoon. Mitä useampi kokki, sitä
sekavampi soppa, ja sitä soppaa kaikki eivät lusikkaansa halua.
1. Venäjän uhka?
On selvää, että Nato-jäsenyyteen liittyy myös etuja. Tai oikeastaan yksi etu: se on turva Venäjän hyökkäyksen varalta. Venäjän
aggressio ei ole kuitenkaan kovin todennäköinen, paitsi siinä tapauksessa, että
maa alkaisi puolustaa Suomessa olevien kansalaistensa asemaa. Juuri tämä on
Venäjän ulkopolitiikan erikoinen ominaispiirre: se on Krimin sodasta asti ilmoittanut
puolustavansa sotilaallisesti myös ulkomailla oleskelevia emigranttejaan,
ovatpa nämä siellä omasta tahdostaan tai maanpakoon ajettuina. Tätä uhkaa
voidaan parhaiten torjua rajoittamalla venäläisten maahanmuuttoa ja kiinteistöjen ostoja Suomesta.
Suomi on tätä nykyä Venäjän ainoa rajanaapuri, jonka kanssa
sillä ei ole ongelmia. Haluaako Venäjä konfliktiin Suomen kanssa? – Tuskin. Ja
jos se pitää konfliktihakuisuuttaan yleiskäytäntönä, Suomi olisi sille vain
yksi lisä probleemien loputtomaan kakkuun. Kahdenvälinen konflikti ei siis ainakaan
kannattaisi Venäjälle. Tästä myös Puolustusvoimat pyrkii pitämään huolen.
Konflikti Venäjän kanssa voi luonnollisesti syntyä maidemme kahdenvälisiin
suhteisiin, mutta paljon todennäköisempi ja siten myös vaarallisempi on
sellainen tilanne, jossa Suomi joutuisi mukaan Venäjän ja länsimaiden väliseen
konfliktiin. Venäjä aloitti edellisenkin sodan Suomea vastaan
ulkoisista, maidemme kahdenvälisiin suhteisiin liittymättömistä, syistä.
Mainilan laukauksia edelsi Venäjän liitto Saksan kanssa, jolloin Suomi
määriteltiin sopimuksen salaisessa lisäpöytäkirjassa Venäjän etupiiriin
kuuluvaksi. Aloite tuli siis Suomen ja itänaapurin välisten suhteiden
ulkopuolelta.
Nykypäiviin tultaessa Venäjää ei nähdä Natossa niinkään uhkana kuin yhteistyökumppanina. Siitä kertoo Naton ja Venäjän välisen neuvoston toiminta, josta Suomi on pysytellyt poissa. Tosin Venäjän 2014 tekemä hyökkäys Ukrainaan on muuttanut tilannetta. On vaara, että tällaisessa toiminnassa Suomen tapaisia maita jaetaan taas etupiireihin. Jos Suomi olisi Naton jäsen, tämä voisi tuoda Suomeen sekä Naton joukkoja että venäläisiä panssareita. Venäjä-suhteiden kannalta Suomen jäsenyys Natossa ei toisi lisäarvoa, mutta se voisi vaikeuttaa asemaamme. Parasta on siis tältäkin kannalta sotilaallinen itsemäärääminen. Jos se ei ole mahdollista, on valittava jälleen ”pienempi paha”.
2. Idän ja lännen konfliktiin
osapuoleksi?
Olen joskus todennut, että Naton jäsenyys olisi poliittisesti myönteinen asia. Tätä
nykyä suomalaiset toimivat aktiivisesti Naton kriisinhallintatehtävissä
toivoen, että Nato muistaisi Suomen, jos meille syntyy jokin ongelma. Niinpä
maallamme on Nato-johdetuissa tehtävissä enemmän henkilökuntaa kuin esimerkiksi
Nato-maa Tanskalla oli Irakin sodassa.
Tällä tavoin suomalaiset pitävät ovea Natoon auki. Mutta käytännössä Naton jäsenyys on paljon
ongelmallisempi asia, vaikka Nato-yhteensopivuuden väitetään olevan
huippuluokkaa. Monetkaan suomalaiset eivät vain tunne asiaan liittyviä
käytännön puolia. Otetaanpa huomioon esimerkiksi Naton air policing -toiminnan velvoitteet Baltiassa. Baltian maissa ei
ole omia ilmavoimia. Niinpä Nato-maat joutuvat päivystämään Baltian ilmatilaa
Liettuasta. Rutiköyhä Nato-maa Romaniakin joutuu lähettämään kämäiset koneensa
rauhan ajan valvontatehtävään.
Suomea tähän valmistettiin kahden vuoden ajan, kun
suomalaisille kehitettiin Nato-yhteensopiva kriisinhallintakyky. Tätä nykyä
Ilmavoimilla on Naton kansainväliseen ilmavalvontaan kelpuuttama yksikkö. Jos
Suomi olisi Naton jäsen, Baltian ilmapäivystys kuppaisi kuitenkin pahoin Suomen
Puolustusvoimien resursseja. Pahimmillaan joutuisimme sinivalkoisin siivin
osapuoleksi Venäjän ja Naton konfliktiin, joka saattaa syntyä mistä tahansa asiasta: esimerkiksi maakaasuputkeen, energian saantiin tai tulleihin
liittyvästä syystä.
Naton jäsenyys voisi antaa Suomelle takuut turvallisuudesta, mutta
niiden vastineeksi jäsenyydestä olisi Suomelle myös selvää haittaa.
Turvallisuusriskit kasvaisivat, ja Suomi voisi joutua Naton jäsenenä ottamaan
vastuuta jopa Pohjois-Koreassa syntyvän konfliktin hallinnasta. Etulinjassa
ajautuisimme konfliktiin, mikäli Venäjä joutuisi riitoihin Baltian maiden kanssa.
Ja kansainvälinen terrorismi on kokonaan oma uhkansa, jolta suojautumiseen
Suomella ei ole paljoakaan keinoja, sillä meiltä puuttuu tarvittava tiedustelutoiminta. Naton jäsenenä terrorismin uhka kasvaisi myös
Suomessa, mikä lisäisi paitsi turvattomuutta myös valvonnan tarvetta ja kuluja.
3. Minkälainen uhka Ruotsi
on?
Politiikka on shakkia. Yhden napin siirtäminen vaikuttaa
koko tilanteeseen. Naton jäsenyyttä voidaan myös puolustaa. Miten kävisi, jos
esimerkiksi Ruotsi päättäisi hakeutua Naton jäseneksi? Jokin aika sitten Ruotsi päätti siirtää puolustustoimintansa painon ulkomaille. Katsottuaan,
ettei Pohjolaa uhkaa mikään, ruotsalaiset hakeutuivat entistä vahvemmin
kansainväliseen toimintaan. Mitä tämä merkitsee? Kyse oli diplomaattisen
signaalin antamisesta. Käytännössä siirto tarkoitti, että ruotsalaiset
odottavat tulevansa itse autetuiksi, jos heitä uhkaisi jokin vaara.
Trendi liittyy Ruotsin armeijan alasajoon. Ruotsissa lähes joka
neljäs veroäyri kuluu maahanmuutosta johtuvien kustannusten paikkaamiseen.
Niinpä maa on päättänyt säästää tinkimällä ulkoisesta turvallisuudestaan:
vähentämällä puolustusresursseja. Aikaa myöten Ruotsi saattaa hakeutua Naton
jäseneksi pyrkiessään varmistamaan turvallisuutensa.
Ruotsin entinen sotilaallinen mahti on kuihtunut, eikä esimerkiksi
ennen niin mahtavasta 400 taistelukoneen ilma-armadasta ole jäljellä kuin
rippeet. Vuoden 2009 kesällä Ruotsin valtiopäivät päättivät, että maa luopuu sadan vuoden ikään tulleesta yleisestä asevelvollisuudesta ja siirtyy
ammattiarmeijaan. Ruotsalaiset siis uskovat, että hämähäkkimiesten tavoin seinänvierustoja
kiipeilevät trikoosukkasotilaat pystyvät torjumaan kaikki maata odottavat uhat. Lohtuna tässä on suomalaisten kannalta se, että jos Venäjä
valloittaa Suomen, suomalaiset voivat hyökätä Ruotsiin ja vallata vuorostaan sen.
Vakavasti ottaen Ruotsin armeijan heikentyminen kasaa
paineita Suomelle. Ruotsalaiset pyrkivät teettämään likaisen työn meillä
jättämällä kukkuloiden puolustamisen suomalaisten riesaksi. Poliittisesti
tilanne on vielä vaikeampi: jos Ruotsi armeijansa alasajon päätteeksi hakeutuisi
Naton jäseneksi, tämä jättäisi Suomen yksin. Venäjä voisi omasta
toimestaan lukea Suomen etupiiriinsä, kun emme ole länttäkään lähentyneet aikana,
jona siihen on ollut tilaisuus. Myös Euroopan unionissa kummasteltaisiin, miksi
Suomi ei ole Naton jäsen. EU-maista Naton ulkopuolella ovat tätä nykyä vain Irlanti, Itävalta, Kypros, Malta, Ruotsi ja Suomi. Irlannilla on kiistoja Britannian kanssa,
eikä se siten voisikaan olla jäsen. Toisaalta Irlannilla ei ole sodalla uhkaavia rajanaapureita. Kypros kärsii konflikteista, ja Malta on saari. Itävallan Nato-jäsenyyden puolestaan estää
sotilasliitot kieltävä perustuslaki, joka säädettiin Saksan pelossa ja joka on
siten vanhentunut. Tässä tilanteessa Suomen linja olla liittoutumatta
herättäisi varmasti kysymyksiä liittoutumattomuuden syistä.
Jos siis Ruotsi hakeutuu Naton Jäseneksi, Suomen olisi
epäviisasta olla hakeutumatta. Tällaisessa tapauksessa parasta olisi tehdä
hakemus yhtä aikaa, aivan niin kuin ulkopuolellakin on järkevintä pysytellä
yhdessä: poliittisen ja sotilaalliseen tasapainon säilyttämiseksi.
Pitäisikö Suomen
liittyä Natoon?
Varminta on seistä omalla perustalla ja olla
luottamatta vieraaseen apuun, jos voi. Meidän suomalaisten ei ole tällä hetkellä pakko
lähettää sotilaitamme rajojemme ulkopuolelle kuolemaan. Mutta myöskään Naton
jäseninä meidän ei välttämättä tarvitsisi antaa apua mihinkään suuntaan. Sääntöjen
mukaan jokainen maa voi päättää itsenäisesti siitä, osallistuuko se yhteisiin
sotilasoperaatioihin vai ei. Sitä paitsi Naton artiklaa 5, jonka mukaan
hyökkäys yhteen Euroopan tai Yhdysvaltojen jäsenmaahan tulkitaan hyökkäykseksi kaikkia jäseniä kohtaan, on sovellettu
vain kerran: syyskuun 11. päivän terrori-iskujen jälkimainingeissa. Tämä oli
poliittisesti helppoa, sillä terrorismin tuomittavuuden kynnys on matala. Myöhemmin
muiden muassa Saksa ja Ranska päättivät kuitenkin jättäytyä ulkopuolelle vastatoimeksi organisoidusta Irakin sodasta, jonka Yhdysvallat aloitti omin voimin.
Mitä siis tehdä? Liittyäkö muskettisotureihin vai ei? ”Kaikki
yhden ja yksi kaikkien puolesta!” Suomeksi tämä on tavattu sanoa ”kaveria ei
jätetä”, jolloin kaverilla on tosin tarkoitettu vain toista suomalaista. Olisiko
aika laajentaa kaveripiiriä vai ei, tai onko se edes mahdollista vai
pelkkää itsepetosta?
Suomen asema parani jonkin verran jo vuoden 2009
joulukuussa, jolloin Lissabonin sopimus tuli voimaan. Myös sen turvatakuulausekkeessa
Euroopan unioni velvoitetaan antamaan apua hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle jäsenvaltiolle
YK:n perusajatusten mukaisesti. Säädös on lisäksi muotoiltu Naton viidettä
artiklaa muistuttavasti, eli Suomellakin tuntuisi olevan nyt puhelinnumero,
johon voi hätätilanteessa soittaa. Ongelmana on se, ettei Euroopan unionilla
ole aseellisia joukkoja, jotka voisivat pyyhältää hätiin. Eurooppa ei ole yhdentynyt sotilaallisesti, eli sotilaallisessa merkityksessä Euroopan unionia ei ole olemassa.
Kaksinkertainen varustautuminen onkin turhaa,
mikäli kansakunnilla on kunnon armeijat ja ne ovat tehtäviensä tasalla. En siis
kannata armeijan perustamista EU:lle. Naton jäsenyyskin olisi parempi asia. Nähdäkseni
Suomen turvallisuuden takaa parhaiten oma armeija. Siitä en halua tingittävän,
enkä myöskään yleisestä asevelvollisuudesta.
Poliittiselta kannalta Natoon liittymiseksi pitäisi vallita
vahva kansalaismielipide. Kaikkien suurten puolueiden tulisi asettua tällöin ajatuksen
taakse. Poliitikkojen ei pitäisi asiaa käsiteltäessä vain sopeutua
kansalaismielipiteisiin vaan vetää linjaa. Poliitikot joutuisivat myös rohkaisemaan
kansalaisia Natoon liittymiseksi, sillä kansalaismielipide ei toistaiseksi puolla Natoon
liittymistä. Tämä taas vaatisi pitkää taivuttelua, mikä saattaisi herättää ihmettelyä: kuuluuko suostuttelu kansanvaltaiseen järjestelmään, vaikka itse
tavoite olisikin perusteltu? Äkkitilanteessa taas mihinkään prosessiin ei olisi
aikaa, ja kriisin sattuessa Suomen Nato-hakemus jouduttaisiin tekemään ja käsittelemään
pikavauhtia. Juuri tämän logiikan varassa me nyt elämme. Vahinko vain, ettei Nato-optiota
ole missään paperille pantuna, ja hakemuksen käsittely kestää vähintään vuoden.
Edellä esitetyn analyysin johtopäätös on, että on
vaikea tehdä poliittisia päätöksiä tilanteessa, jossa kaikkiin ratkaisuihin
liittyy niin hyviä kuin huonojakin puolia. Juuri tästä seuraa
Nato-keskustelun soutaminen ja huopaaminen. Ja eihän se järvi soutamalla kulu. Yksi
mahdollisuus on jatkaa nykytilanteessa. Se on myös omasta mielestäni strategisesti viisainta.
Toiseksi viisainta on hakeutua Natoon. Kolmanneksi viisainta on päättää olla
kerta kaikkiaan hakeutumatta.
Itse en ole vetämässä Suomea kynsin hampain Natoon,
vaikkakin ovea täytyy pitää auki. On turha riskeerata turvallisuus asialla,
jonka tehtävänä on taata turvallisuus.
Suomen
Puolustusvoimien kehittäminen
Sotilaallisessa liittoutumisessa on se ongelma, että jos kaikki ovat keskenään ystäviä ja marssivat samassa rivissä, syntyy epäselvyys, missä on vihollinen. Ilman vihollista armeijoiden intentionaalinen rakenne romahtaa. Uskoakseni vihollisuuksien kiistäminen on kuitenkin valheellista. Vihollinen on aina jossain. Välttämättä se ei kuitenkaan lymyile nurkan takana piileskelevän terroristin muodossa vaan saattaa löytyä jopa omasta liittokunnasta. Niinpä oman armeijan uskottavuus on tärkeä asia.
Sotien käymistä on usein vastustettu pasifistiselta pohjalta. Sodat pilaavat yksityisten ihmisten elämän. Toisaalta niillä on myös puolustettu yksityisten ihmisten oikeuksia ja omaisuutta. Sotiminen ja siihen liittyvä vapauden puolustaminen sisältävät ahdistusta, jonka nujertamiseen ei ole mitään yhtä tietä. Siksi sodat ovat yleensä hirvittäviä tragedioita ja katastrofeja, jotka kohtelevat kaltoin kaikkia ja traumatisoivat ihmiset useiden sukupolvien ajaksi. Niinpä monet ovat vaatineet sotien ja armeijoiden lakkauttamista. Sellainen näkemys on hyväntahtoinen mutta tavattoman lapsellinen.
Sodasta ja rauhasta eivät Suomessakaan päätä korkeimmat valtioelimet, eduskunta ja tasavallan presidentti, kuten perustuslaissa sanotaan. Sotien alkamisesta päättää vihollinen. Sotia voidaan pitää oikeutettuina lähinnä kolmesta syystä: (1) oman maan puolustamiseksi hyökkäykseltä, (2) vielä suuremman väkivallan välttämiseksi ja (3) diktatuurin kumoamiseksi sekä demokratian ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi.
Armeijat ovat kieltämättä epämukavia, koska ne takaavat demokratian vaikka eivät itse harjoitakaan sitä. Käyttäessään järjestäytynyttä väkivaltaa edellä mainittujen periaatteiden mukaisesti Suomen Puolustusvoimat on joka tapauksessa menetellyt moraalisesti oikeudenmukaisella tavalla ja suoriutunut tehtävästään erinomaisesti sekä resursseihinsa nähden kiitettävästi. Suomen Armeija on taannut maamme miehittämättömyyden sodissa, ja Puolustusvoimat on pitänyt vihollishyökkäykset ennakolta vaikuttavilla keinoilla loitolla.
Keskeinen piirre, joka leimaa nykyistä sodankäyntiä, on se,
että valtiot ovat saaneet niskoilleen paljon uusia uhkia: ydinonnettomuudet, luonnossa syntyvät tai biologisiksi aseiksi kehitetyt virukset ja bakteerit, terrorismi, paikallinen,
odottamaton ja yllättävä väkivalta, tietokoneiden hakkerointi,
informaatiosodankäynti sen kaikissa muodoissa ja mahdolliset väestömellakat.
Valtiot tekevät suuren virheen, jos ne tämän perusteella päättelevät, että
uusien uhkien lisäännyttyä vanhat uhat ovat vähentyneet. Juuri tällaista
johtopäätöstä vihollinen toivoo. Samalla kun valtiot pakotetaan käyttämään
rahaa uusien uhkien torjuntaan, esimerkiksi kalliisiin ohjusjärjestelmiin ja
informaatiosodankäynnin systeemeihin, viholliset odottavat, että perinteinen
maanpuolustus laiminlyötäisiin.
Uusien uhkien rakentelussa on siis kyse taitavasta
hämäyksestä. Olennaista on, että uusien uhkien myötä vanhat eivät ole poistuneet.
Niinpä asiaa ei voida ratkaista siirtämällä rahoitusta yhdeltä sektorilta
toiselle, kun resurssien kokonaistarve on kasvanut. Ikävä sanoa, mutta
turvallisuuden takaaminen on nykyään entistä kalliimpaa.
Myöhästyminen ei ole koskaan niin pahasta kuin sodassa,
sanoi Sokrates. Sota voidaan myös nykymaailmassa käydä ennen kuin toinen
osapuoli ehtii edes paikalle. Siksi vene pitäisi tervata ajoissa ja kunnolla.
Euroopan kansat eivät ole samassa veneessä, mutta samoilla vesillä kuitenkin. Jos
esimerkiksi maahanmuuttoa ei hillitä, saatamme upota kuin vene ilman tappia kohti
pohjaa ilman, että armeijat voivat tehdä mitään.
Myös Nato-jäsenyyttä voidaan tarkastella Puolustusvoimien
kannalta. Ei ole ihme, että monet ammattisotilaat kannattavat
Nato-jäsenyyttä, sillä uusiin kriisinhallintatehtäviin lähetettävien
yksiköiden komentajat saavat usein ylennyksen. Nato-kysymystä ei pitäisi kuitenkaan tarkastella
opportunistisesti.
Naton jäsenyys ja yleinen asevelvollisuus eivät ole
toisensa pois sulkevia vaihtoehtoja. Ne jouduttaisiin pitämään yllä
yhtä aikaa myös siinä tapauksessa,
että Suomi olisi Naton jäsen. Naton jäsenyys vain lisäisi kuluja. En hyväksy myöskään sodan ajan joukkojen
pienentämistä nykyisin tavoitteena olevaan 250 000 taistelijaan. Viimeaikaiset havainnot osoittavat, että myös suurvallat käyttävät nykyäänkin konfliktien hallintaan nimenomaan voimakeinoja, joten Suomi tarvitsee miljoona-armeijan. Sotilaskoulutuksen pituudesta
riippumatta olisi tärkeää, että yhä useampi suomalainen suorittaisi
varusmiespalveluksen, sillä tällöin jokainen suomalainen voisi puolustaa itseään.
Taktisessa mielessä voisin
kannattaa Nato-jäsenyyttä, jos Natoon
liittyminen merkitsisi sitä, että Suomen Puolustusvoimat
säilytettäisiin
vahvuudeltaan vähintään nykyisellään tai sen resursseja lisättäisiin.
Jos taas Natoon liittyminen ohjaisi tinkimään
Suomen omasta maanpuolustuksesta ja Puolustusvoimista, en kannata
Natoon
liittymistä. Mielipiteessäni ei siis ole kyse ehdottomasta
kannanotosta liittymisen puolesta tai sitä vastaan vaan mielipiteestä, joka
riippuu siitä, millä ehdoilla ja millaisin yksityiskohdin liittoutuminen
saataisiin aikaan.
Sisäinen turvallisuus
Sisäisen turvallisuuden hallinta alkaa periaatteesta, että
parasta olisi, jos hallintaa ei tarvittaisi. Olot ovat vapaat ja onnelliset,
kun ihmisten ei tarvitse kytätä toistensa tekemisiä. Monet puolueet ja
poliitikot kiljuvat lisää poliiseja turvallisuutta suojelemaan siinä vaiheessa,
kun olot ovat jo ajautuneet ongelmallisiksi. Se, että ”poliisi on ystävä” ja
kansalaiset poliisien tuttuja, on ongelma sinänsä.
Turvayhteiskunnan penääminen ei edistä juuri muuta kuin ihmisen oman olemuksen eli vapauden kieltämistä. ”Turvalliseksi” peloteltu yhteiskunta ei ole kovin vapaa eikä viihtyisä yhteiskunta, eikä turvallisuus ole itseisarvo vaan välinearvo jonkin tärkeämmän ylläpitämiseen. Se taas voi olla esimerkiksi ajattelun vapaus. Niinpä turvallisuutta tavoiteltaessa ei pidä laittaa ajattelua kahleisiin.
En toivo Suomesta poliisivaltiota. Järjestyksen ja
turvallisuuden on hyvä vallita, mutta parasta olisi, jos ihmisten ei tarvitsisi
tehdä rikoksia. En kannata myöskään rangaistusasteikkojen kiristämistä. Vakavan rikollisuuden kyseessä ollessa rangaistusten ankaruus ei juuri pelota rikoksentekijöitä ennakolta, sillä tekijät hautovat usein itsemurhaa, ovat epätoivoisia tai heidän tajuntansa on hämärtynyt. Esimerkiksi marttyyriksi pyrkivä terroristi ei piittaa rangaistuksista lainkaan, ja rattijuoppo taas ei yllä ymmärtämään toimintansa seurauksia tekohetkellä. Rankaiseminen ei korjaa mitään eikä estä rikoksia tapahtumasta.
Rankaiseminen ei myöskään poista rikollisuuden syitä. On muistettava, että rikollisuus on pelkkää lain vastaisuutta, kun taas epäoikeudenmukaisuus on etiikan vastaisuutta. Ihmiset tekevät esimerkiksi omaisuusrikoksia suureksi osaksi siksi, että he kokevat sosiaalista eriarvoisuutta ja epäoikeudenmukaisuutta. Niinpä monet pyrkivät korjaamaan kokemaansa epäoikeudenmukaisuutta tekemällä rikoksia. Silloin epäoikeudenmukaisuutta voi olla myös rikokseksi määrittely sinänsä. Pitäisi siis puuttua rikollisuuden ja epäoikeudenmukaisuuksien yhteiskunnallisiin syihin, kuten köyhyyteen ja syrjäytymiseen.
Normiruuveja kiristelemällä ihmisten tavallisesta
käyttäytymisestäkin on tehty rikoksia monissa maissa. Rikollisuus kasvaa kriminalisoimalla. Kieroa on, että useissa länsimaissa tiettyjen sanankäyttäjien toiminta on pyritty leimaamaan rikolliseksi. Esimerkiksi
maahanmuuton arvostelua ja vastustamista sanotaan rasismiksi tai viharikokseksi, vaikka kriitikot
eivät viittaisi sanallakaan rotuun tai rotuoppiin – saati että he
harjoittaisivat rotusortoa. Viranomaiset ovat pyrkineet myös estämään vapaan
tiedonvälityksen Internetissä, jos aihe on käsitellyt maahanmuuttoa
kriittisesti. Mistä tämä sitten johtuu?
Poliitikot ja viranomaiset toimivat kaksinaismoralistisesti,
sillä he ovat puun ja kuoren välissä. Ensinnäkin he joutuvat kumartelemaan
kollegoilleen Euroopan unionin ministerineuvoston kokouksissa eivätkä kehtaa
sanoa, että Suomen kansa ei hyväksykään EU:n tuputtamaa maahanmuuttoa. Siksi ministerit
tulevat Laika-koirina kotiin Brysselistä. Toisaalta he eivät kehtaa sanoa
suomalaisille, että EU:n jäsenyyden myötä on sitouduttu ottamaan
maahanmuuttajien ylimäärää, vaikka se ei olekaan Suomen etujen mukaista.
Sisäisen turvallisuuden parantaminen alkaa maahanmuuton vähentämisestä. Maahanmuuttajien myötä Suomeen on saapunut
rikollisuutta, jota täällä ei ole ennen nähty. Virosta saapuneet prostituoidut panivat
ihmislihan näyttävästi kaupaksi kaupunkien kaduilla. Venäläiset mafiat tekevät
ryöstöjä ajamalla autoilla sisään jalokiviliikkeiden ikkunoista. Jotkut
Helsingin kultakaupat on puhdistettu tällä tavoin moneen kertaan.
Rikollisten otteet ovat koventuneet kansainvälistymisen
myötä. Juuri sen vuoksi kodinturvajoukkoja nyt tarvitaan. Samanaikaisesti
viranomaisvalta kurittaa ja pamputtaa suomalaisia ihmisiä ja vaatii meitä todistelemaan rehellisyyttämme passein ja sirukortein. Tämä on seuraus maahanmuutosta: jotta kontrollia voidaan
harjoittaa, sen pitää kohdistua kaikkiin. Näin ratsioiden kohteiksi joutuvat
myös puudelirouvat, joita tarkastetaan kesäisillä kävelykaduilla samalla kun
raiskausjengit polkevat uhrejaan kuin tulpatonta mopoa läheisissä puskissa.
Rikollisuuden yhteiskunnallisiin syihin pyritään puuttumaan, mutta tehottomasti ja väärin keinoin. Perusongelmaan eli maahanmuuttoon ja kulttuurien konfliktiin ei kajota lainkaan. Viranomaiskontrolli tulisi kohdistaa oikein.
On järjetöntä, että Suomessakin siirryttiin kalliisiin biometrisiin
passeihin, vaikka niitä ei rajoja ylitettäessä tarkasta kukaan! Schengenin sopimus
on huono, sillä se alensi rajakontrollia ja sallii myös rikollisen aineksen
siirtyä helposti maasta toiseen EU:n sisällä.
Suomessa asuu lähes 50 000 venäläistä. On ennustettu, että määrä kasvaa tällä vuosikymmenellä 100 000:een.
Suomessa olisi tällöin enemmän venäjää äidinkielenään puhuvia kuin
ruotsinkielisiä. Suuri ulkomaalaisväestö on Suomelle turvallisuusriski, sillä Venäjä
saattaa saada maassamme olevista kansalaisistaan painostuskeinon meitä kohtaan.
Suomen ulkopolitiikan eräs tulos on, ettei maassamme ole
suuria etnisiä ristiriitoja. Itse haluan, että tästä tuloksesta pidetään
kiinni. Muutoin tuloksena saattaa olla Viron kohtalo. Viro ei pystynyt
torjumaan neuvostomiehitystä toisen maailmansodan aikana. Sen vuoksi virolaiset
joutuivat 50 vuodeksi orjuuteen. Kun maa vapautui sorron alta, sen
väestörakenne ja kulttuuri oli tuhottu. Virossa asuvista on nykyään kolmannes
venäläisiä. Heistä kolmasosalla on Venäjän kansalaisuus, kolmasosalla Viron
kansalaisuus ja kolmanneksella ei minkään maan passia.
Jos maamme ei pysty torjumaan maahanmuuttoa nyt, me
menetämme talvi- ja jatkosodassa saavutetun tuloksen. Tämän estämiseksi haluan
tehdä kaikkeni, jotta maahanmuutto saataisiin kuriin. Onkin kummallista, että
jos Suomeen tullaan Kalašnikov kädessä, sitä sanotaan hyökkäykseksi ja asia
annetaan sotilaspiirien haltuun. Jos taas rajat ylitetään ilman asetta, passia
ja viisumia, sitä sanotaan maahanmuutoksi, ja tulijalle myönnetään turvapaikka.
Ei ole ihme, että maahanmuutto luo konflikteja, ennakkoluuloja ja toiseuden kammoa, sillä se ei perustu oikeudenmukaisuuteen
vaan katteettomaan ihanteellisuuteen. On kuitenkin turha sanoa, että hullujen
paraatilla on uudet rumpalit. Ei – kyllä heidän nuottiviivastoillaan tanssivat
samat huru-ukot kuin aina ennenkin. He ovat niitä vihervasemmistolaisia
idealisteja, jotka halusivat johdattaa maatamme sosialistiseen Suomeen vielä 1970-luvullakin,
jolloin Stalinin hirmutekojen piti olla jo kaikkien tiedossa.
Pahin turvallisuusriski Suomelle ja Euroopalle ovat ne omien
kotimaidemme poliitikot, jotka haluavat avata maahanmuuton keulaportit. Juuri
he ovat syyllisiä rasismin esiinnousuun. He eivät vain tunnusta, että
monikulttuurisuuden ideologia ei toimi.
Sisäiseen turvallisuuteen liittyy tietenkin myös paljon
sellaista, mikä ei suoraan seuraa sen enempää ulkopolitiikasta kuin
maahanmuutostakaan. Myös Suomessa on puukkojunkkareita ja perinteistä
rikollisuutta. Tämä ilmentää epäoikeudenmukaisuuksia ja pahaa
oloa sekä seuraa niistä. Niinpä tätä perinteistä koivun ja tähden alla esiintyvää vääryyttä
voidaan poistaa perinteisin keinoin: parantamalla ihmisten taloudellista
turvallisuutta ja huolehtimalla paremmin varsinkin nuorista. Mutta sitä ei
edistetä maahanmuuttoa lisäämällä.